Svartvitt foto på Annika Fredén. Foto.

Annika Fredén

Docent

Svartvitt foto på Annika Fredén. Foto.

Strategic Voting under Coalition Governments

• Annika Fredén

Summary, in Swedish

När en väljare röstar med andras beteende i åtanke och politikutfall i sikte är det en "strategisk" röst. Den här studien relaterar väljares strategiska överväganden till olika steg i regeringsbildningsprocessen: att ta plats i parlamentet, ingå i regering, och påverka politikutfallet. Detta innebär att väljaren ibland tänker som ett parti på vad rösten kan få för konsekvenser. Utifrån detta perspektiv diskuteras fyra olika typer av strategisk röstning som kan äga rum: viljan rösta på ett parti som säkert tar plats i parlamentet (för att undvika att "kasta bort" sin röst), har chans att leda regeringsbildningsprocessen ("sekvensröstning"), riskerar hamna under spärren ("tröskelröstning"), eller behöver stärkas i en regeringskoalition för att politiken ska utformas i viss riktning ("kompensatorisk röstning"). Till skillnad från de flesta tidigare studier av strategisk röstning, är huvudfokus röstning på mindre partier, vilket är relevant för proportionella valsystem där regeringen ofta är koalitioner. Argumentet som förs fram är att den potentiellt strategiske väljaren inte alltid röstar (strategiskt) på samma sätt. Information som signalerar hur andra ska agera, till exempel signaler från partierna om vilka de avser samarbeta med (så kallade för-elektorala koalitioner) och opinionsmätningar, antas påverka. Idéerna om väljares strategiska resonemang testas i praktiken i fyra studier, som använder olika typer av metoder, från omfattande enkätdatastudier till experiment i laboratorium. Studierna bekräftar idén att olika typer av strategisk röstning förkommer, och att den valspecifika kontexten påverkar hur väljare röstar strategiskt.

Avdelning/ar

Försvarsplats

Edens hörsal, Paradisgatan 5 H, Lund

Opponent