Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Alumnporträtt Thomas

Thomas Ladö

Projektledare för gymnasie- och vuxenutbildningen i Eslövs kommun

Vad har du pluggat? 
– Jag tog min pol mag-examen i Lund 2002, samma år tog jag gymnasielärarexamen vid Malmö högskola.

Vad har du gjort efter studierna?
– Efter mitt första jobb som lärare på Skurups folkhögskola kom jag till Bergagymnasiet i Eslöv. Där fick jag möjligheten att arbeta med internationella projekt. På detta sätt kom jag in i kommunen, vilket lett mig till min nuvarande tjänst.

Vad gör du idag?
– Idag är jag projektledare för olika EU-projekt i Eslövs kommun. Ett projekt kallas Ungdomsvägvisaren och vill stärka arbetslösa ungdomar. Inom projektet betonas de mjuka värdena, som vad kursdeltagaren egentligen vill göra. Jag är också projektledare för ett projekt som heter "Hushållsnära tjänster med entreprenörskap", som vänder sig till invandrare och flyktingar och är en satsning för att kursdeltagarna ska lära sig svenska och komma in i samhället. Dessa projekt har väckt mycket uppmärksamhet även i andra EU-länder.

Vad innebär ditt jobb?
– I stora drag handlar det om att kunna se strukturer, dra slutsatser och använda modeller i kombination med retorik för att kunna påverka och förändra. Att jobba inom ett EU-projekt innebär frihet under ansvar, att man är under luppen. I min roll sitter jag med i olika nätverk där jag har möjlighet att påverka, exempelvis har jag nyligen varit med på en OECD-konferens i Europa.

Vad kännetecknar en projektledare? 
– En projektledare är en entreprenör! Många tänker kanske att en entreprenör är en person som startar eget företag, men enligt min uppfattning är det snarare ett personlighetsdrag – någon som har idéer, stor drivkraft och social kompetens. Jag har en Mustang stående i ett garage där det finns flera företagare som har andra sportbilar. Nyligen kom jag på idén att bjuda in de andra bilägarna till garagefest – jag har ordnat catering och ett bluesband som kommer och spelar. Under festkvällen kommer jag att knyta så många kontakter jag bara kan – vem vet vilka möjligheter det kan leda till?

Vad var det bästa med utbildningen?
– Kombinationen av den goda analytiska förmåga jag fått via statsvetenskapen och kunskaperna i pedagogik har fungerat väldigt bra för mig. Mitt självförtroende i min nuvarande yrkesroll kommer från universitetsåren och den kunskap jag fick med mig härifrån.

Finns det något som var mindre bra?
– När man arbetar som statsvetare handlar det om att övertyga och ibland även att övertala. Jag saknade därför en kurs i retorik inom programmets ram, men löste det genom att på egen hand läsa en vid sidan av istället. Överlag hade jag gärna sett ett ökat inslag av kommunikation i utbildningen – själv har jag lärt mig genom arbetslivet.

Vad har du för tips till en statsvetare som ska ut i arbetslivet?
– Statsvetare behöver marknadsföra sig själva bättre. Vi är duktiga på att se saker utifrån, från ett annat perspektiv. Det är en kompetens som behövs ute i samhället, inte minst inom kommunen. Man får inte vara rädd för att synas och höras och ta för sig av saker. Det finns alltid möjligheter när man börjar leta, det är likadant när det gäller jobb.

Text: Emma Danielsson

Sidansvarig:

Statsvetenskapliga institutionen
Lunds universitet
Box 52, 221 00 LUND
Telefon: 046-222 00 00 (växel)

Samhällsvetenskapliga fakulteten