Maria Strömvik. Foto.

Maria Strömvik

Universitetslektor | Biträdande föreståndare CFE

Maria Strömvik. Foto.

To act as a Union : Explaining the development of the EU's collective foreign policy

• Maria Strömvik

Popular Abstract in Swedish

Varför lyckas EU-länderna allt oftare agera gemensamt i frågor som rör internationell fred och säkerhet? Genom att först visa hur volymen och innehållet i Unionens gemensamma utrikes- och säkerhetspolitik har expanderat sedan 1970, närmar sig denna studie ovanstående fråga från tre olika vinklar: Är det först och främst gradvisa institutionella förändringar som möjliggjort mer gemensamt agerande? Eller, har EU-länderna periodvis drivits samman av förändrade hotbilder från omvärlden? Eller, är det ständigt återkommande oenighet med världens enda supermakt som skapar en ökad politisk vilja att agera gemensamt? Slutsatserna visar att förändrade hot inte är bland de viktigaste förklaringarna, och att institutionella förändringar sällan har följts av omedelbara förändringar i den gemensamma politiken. Istället har den politiska viljan att samarbeta ökat under perioder när EU-medlemmar har varit oeniga med USA om säkerhetspolitiska strategier för internationell fred och säkerhet. De nya samarbetsnivåerna har sedan ofta "låsts in" av nya institutionella lösningar, för att sedan stiga igen när en ny transatlantisk meningsskiljaktighet har materialiserats och påmint - igen - om behovet av att balansera USA:s globala inflytande.

• Statsvetenskapliga institutionen

Lund Political Studies

Issue

Doktorsavhandling