Tre nya forskningsanslag till institutionens förvaltningsforskare

Forskningsanslag från Forte till Dalia Mukhtar-Landgren, Niklas Altermark och Linda Nyberg, forskare vid Statsvetenskapliga institutionen.

Porträttbilder av Mukhtar-Landgren, Niklas Altermark och Linda Nyberg
Dalia Mukhtar-Landgren, Niklas Altermark, Linda Nyberg

Dalia Mukhtar-Landgren har tillsammans med Patrik Hall, Mats Fred och Kettil Nordesjö från Malmö Högskola tilldelats 6 miljoner kronor för projektet "Tillvaratagandet av praktiska kunskaper: sociala investeringar som verktyg för kommunal styrning och organisering?” Projektet analyserar styrmedlet "sociala investeringar" och i studien ingår studier av situationsanpassad kunskap, samverkan och tillit. Projektet ingår i Fortes särskilda utlysning om välfärdens kvalitet, organisation och processer.

Niklas Altermark har tilldelats en 2-årig postdok för sitt projekt ”Tillbaka till arbete? Sjukas upplevelser av den svenska sjukförsäkringspolitiken” som kommer att undersöka effekterna av en striktare sjukförsäkringspolitik.

Linda Nyberg har tilldelats en 2-årig postdok för sitt projekt ”Att bryta sig ur byråkratins järnbur: Politiska program för administrativ förenkling”. Projektet syftar till att bidra till vår förståelse av byråkrati genom att studera politiska reformer som strävar efter att minska den administrativa bördan i arbetslivet. Båda postdoc är inom ramen för Fortes 10-åriga utlysning för arbetslivsforskning.