- De smarta innovationer som växer fram inom framtidens resande, till exempel självkörande bilar, påverkar inte bara hur vi reser utan även framtidens kommunala planering. I projektet analyseras vilka styrmedel kommuner kan använda för att styra utvecklingen i städerna. Det kan vara trängselskatter och parkeringsnormer. Kommunernas handlingsutrymme diskuteras också, berättar Dalia Mukhtar-Landgren.
- För kommunen kan självkörande bilar innebära såväl mer som mindre biltrafik, och för offentliga aktörer blir det centralt att söka påverka och styra utvecklingen mot mer hållbara alternativ som till exempel kollektivtrafik, bil- och cykelpooler med mera.
Projektet har tilldelats 3 455 655 kr i stöd från Energimyndigheten. I projektet medverkar förutom Dalia Mukhtar-Landgren också Alexander Paulsson, projektledare för projektet och post doc vid K2 samt Claus Hedegaard Sørensen, K2 och VTI. Projektet startar senare i höst och ska avslutas under 2019.
Läs en artikel om projektet på Nationellt kunskapscenter för kollektivtrafik.