Rebellers åsikt om sexuellt våld undersöks

Nina Wilén har tillsammans med Bert Ingalaere från Antwerpens universitet publicerat artikeln "War-torn Congo has been called the “rape capital of the world.” Here is how fighters think about sexual violence." i Washington post.

"Here's what we've missed until now: How do rebels think about sexual violence? That's what we asked former rebels in Congo".

Nina Wilén, gästforskare vid Statsvetenskapliga institutionen har tillsammans med Bert Ingelaere vid Antwerpens universitet intervjuat över 100 före detta rebeller.

Läs artikeln i Washington post.

Nina Wilén

Nina Wilén är gästforskare vid Statsvetenskapliga institutionen på Lunds Universitet, och anställd av Université Libre de Bruxelles (ULB) i Belgien.