Karin Aggestam första kvinna och statsvetare på Pufendorfprofessur

Med fredsbyggande, medling och rättvisefrågor på agendan har Karin Aggestam fått den prestigefyllda Pufendorfprofessuren som innebär möjligheten för innehavaren att ägna all tid åt sin forskning.

– Professuren är en ren forskningstjänst men jag har sett till att behålla lite undervisning. Interaktionen med studenterna är så givande, säger Karin Aggestam till tidningen LUM, Lunds Universitets Magasin.

Pufendorfprofessuren inrättades 2002 och ska främja forskning inom främst rättsvetenskap, ekonomi och politisk filosofi.

Som första kvinna och statsvetare har Karin Aggestam fått professuren som är inrättad för forskning i Samuel Pufendorfs anda. Innehavaren ska ”sträva efter en fredlig ordning” står det i Pufendorfprofessurens statuter.

– Pufendorf menade att människans naturliga tillstånd är fred, en tes som jag har drivit under hela min forskarkarriär, säger Karin Aggestam till LUM.

– Han tog sig an stora globala utmaningar genom att arbeta tvärvetenskapligt. Jag kommer att använda min tid som innehavare av Pufendorfprofessuren till att dra igång ett flervetenskapligt internationellt forskarteam med säte i Lund kring rättvisediplomati.

Läs intervjun i Lunds universitets Magasin LUM

Läs även en artikel på Samhällsvetenskapliga institutionens webbplats

Se även:

Tre snabba frågor… (2017-03-22) på Lunds universitets centrala webbplats

Hallå där Karin Aggestam, ny Pufendorfprofessor (2016-07-08) på Lunds universitets centrala webbplats

Karin Aggestams personliga sida här på Statsvetenskapliga institutionens webbplats.