Jan Teorell i Studio Ett om debatten kring kurslitteraturen

- Målsättningen är att ha 40 procent kvinnliga författare på våra kurslitteraturlistor. Det är en målsättning, så det handlar inte om någon kvotering. Vi tillåter avvikelser, de förekommer hela tiden. De ska då motiveras.
Jan Teorell, professor vid Statsvetenskapliga institutionen och lärarrepresentant i institutionens styrelse svarar på kritiken från Erik Ringmar om att lärarna inte själva kan lyfta ut en text ur litteraturlistorna.

- Det finns systematiska studier som visar att kvinnor som publicerar artiklar blir mindre citerade än män som publicerar artiklar i våra topprankade tidskrifter. Därför vill vi att våra kollegor ska ta ett varv till och tänka efter om det inte finns kompetenta eller relevanta kvinnor som skrivit något på det område deras kurs handlar om innan vi godkänner kurslitteraturlistorna. Det handlar på intet sätt om att få in ett visst teoretiskt perspektiv, så att det skulle vara något slags kvotering av feminism eller genusstudier det är också en grov felaktighet som har förekommit i diskussionerna om det här beslutet, säger Jan Teorell i Studio Ett.

Lyssna på hela intervjun här, klippet börjar vid 10 minuter och Jan Teorell hörs vid 15m30s.