Har svensk demokrati cancer? Svar till Torbjörn Nilsson

Johannes Lindvall, Hanna Bäck, Carl Dahlström, Elin Naurin och Jan Teorell svarar på Torbjörn Nilssons krönika i Expressen som tar upp SNS Demokratirapport 2017.

I Torbjörn Nilssons krönika riktas kritik mot rapporten och förslagen till lösningar beskrivs som alltför försiktiga.

Något som statsvetarna bemöter.

"Nilssons kritik av rapporten bygger på antagandet att problemen i den svenska demokratin kan jämställas med en livshotande sjukdom. Vi håller inte med, vilket torde vara förklar­ing­en till att Nilsson fäller så många förklenande omdömen om oss och vår forskning ... / ... / Vi skrev rapporten eftersom den politiska situationen efter valet 2014 fick oss att undra om jämvikten mellan samverkan och strid hade rubbats i Sverige. Nu är vi något mer optimistiska. Våra resultat visar att det politiska läget inte är så låst som vi befarade." skriver de fem forskarna på forskarbloggen Politologerna. Läs hela svaret här: Har svensk demokrati cancer? Svar till Torbjörn Nilsson

SNS Demokratirapport 2017: Samverkan och strid i den parlamentariska demokratin, är skriven av Johannes Lindvall, Hanna Bäck och Jan Teorell , professorer i statsvetenskap vid Lunds universitet, samt Carl Dahlström professor och Elin Naurin docent vid Göteborgs universitet. Hela SNS Demokratirapport kan du ladda ner här: Samverkan och strid i den demokratiska demokratin

DN Debatt 8 september 2017:  ”Regeringskansliet är för stort och för resursstarkt”

Även Sydsvenskans Per T Ohlsson har kommenterat rapporten i sin krönika 17 september: Åter till tjugotalet :

"Hur mår Sveriges parlamentariska demokrati, egentligen?
Som av en händelse har fem statsvetare ställt diagnos lagom till den politiska säsongsstarten:
Den mår hyfsat bra, men behöver ta itu med en del skavanker som riskerar att urarta. Lite mer varierad kost och motion hade nog inte skadat."