Forskningspengar till ”Fredens Minnespolitik”

Annika Björkdahl har tillsammans med Johanna Mannergren Selimovic (UI), Stefanie Kappler (Durham University) och Susanne Buckley-Zistel (Marburg University) erhållit forskningsanslag från RJ för projektet "Fredens Minnespolitik".

Projektet "Fredens minnespolitik" analysera hur minnespolitik är omtvistat och konfliktfyllt, men också hur den kan bidra till hållbar fred i konfliktdrabbade stater. Utifrån ett komparativt perspektiv fokuserar projektet på minnesplatser, aktörer och narrativ kring händelser i krig och hur dessa blir ihågkomna eller glöms bort i fredstid i Bosnien-Herzegovina, Cypern, Rwanda och Sydafrika.

Annika Björkdahls personliga sida